Repkový olej

Zaujímavosti

Repkový olej je najobľúbenejším jedlým olejom v Nemecku. Nečudo. Má vysoký podiel vitamínu E a v porovnaní s ostatnými bežne používanými rastlinnými olejmi má najväčší obsah omega-3.

Obsahom omega-3 mastných kyselín repkový olej prevyšuje aj olivový olej, ktorý je v našich končinách považovaný za ten najzdravší. Repkový olej ich totiž má až 10-násobne viac.

Repkový olej má dokonca priam ideálny pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín, a to konkrétne 1:2,53. Oficiálne sa pritom za ideálny pomer omega-3 a omega-6 považuje 1:2 až 1:3.

Vyvážený pomer nenasýtených mastných kyselín znižuje riziko vzniku srdcových chorôb, cukrovky i Alzheimerovej choroby. Navyše, repkový olej obsahuje až o polovicu menej zlých tukov ako olivový.

K výrobe olejov Flaviol pristupujeme šetrne

Aby z repky olejnej mohol vzniknúť zdravý rastlinný olej, treba ju, prirodzene, najskôr spracovať. U nás repku spracuvávame tak, aby sa v olejoch Flaviol zachovalo čo najviac prospešných látok. Aj preto premieňame repku olejnú na olej iba týmito dvomi šetrnými spôsobmi:

  1. Lisovaním za studena
  2. Fyzikálnou rafináciou

Oleje lisované za studena vznikajú pri teplotách okolo 40 °C.

Hoci nejde o vyslovene "chladné podmienky", pri lisovaní semien repky olejnej ide stále o nízku teplotu, vďaka ktorej sa v oleji zachová väčšina prospešných látok – vrátane vitamínov a antioxidantov.

Ide o šetrný proces lisovania, pri ktorom je znížená výťažnosť oleja z repkového semena na rozdiel od iných spôsobov lisovania. Aj to je jeden z dôvodov, prečo je cena takéhoto oleja vyššia.

Lisovaním za studena sa olej zo semena neextrahuje žiadnymi chemickými prísadami, ako je to v iných prípadoch lisovania. Ani pri fyzikálnej rafinácii sa nepoužívajú žiadne chemické látky.

Oleje lisované fyzikálnou rafináciou sa lisujú za studena i za tepla a potom prechádzajú fyzikálnym čistením, aby sa z nich odstránili látky, ktoré z hľadiska kvality nie sú priaznivé. V procese sa však nepoužívajú žiadne chemikálie, vďaka čomu repkový olej naďalej obsahuje určitú časť prospešných látok a stále si zachováva výhodný pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín.

Navyše, vďaka fyzikálnej rafinácii je repkový olej tepelne stabilnejší a má neutrálnu chuť a vôňu. Výborne sa preto hodí na varenie a vyprážanie.

Porovnanie najpoužívanejšich druhov olejov

Pozrite si rozdiely v najčastejšie používaných jedlých rastlinných olejoch:

Slnečnicový olej

    Teplota zadymenia

    110 °C

    Vitamín E mg/100g

    62

    Nasýtené mastné kyseliny g/100g

     14

    Kyselina olejová/omega-9 g/100g

     16-18

    Pomer omega-3/omega-6

    1:136

Repkový olej

    Teplota zadymenia

    až 240 °C

    Vitamín E mg/100g

    19

    Nasýtené mastné kyseliny g/100g

     iba 7

    Kyselina olejová/omega-9 g/100g

     55-66

    Pomer omega-3/omega-6

    1:2,3

Olivový olej

    Teplota zadymenia

    210 °C

    Vitamín E mg/100g

    13,2

    Nasýtené mastné kyseliny g/100g

    15

    Kyselina olejová/omega-9 g/100g

     55-83

    Pomer omega-3/omega-6

    1:9

Ľanový olej

    Teplota zadymenia

    nezahrievať

    Vitamín E mg/100g

    1 mg

    Nasýtené mastné kyseliny mg/100g

    10 mg

    Kyselina olejová/omega-9 g/100g

     25

    Pomer omega-3/omega-6

    1:31

Porovnanie olejov na základe informácií portálu Zamilujsadorepkovehooleja.eu

*Teplota zadymenia – teplota, pri ktorej pod vplyvom ohriatia nastávajú deštrukčné zmeny oleja, čím vznikajú nebezpečné látky 
*Vitamín E – je to účinný antioxidant, ktorý ovplyvňuje tvorbu červených krviniek, spomaľuje proces starnutia buniek a tkanív a zúčastňuje sa tiež obnovy a rastu svalovej hmoty
*Nasýtené mastné kyseliny – mastné kyseliny, ktoré sa podieľajú na tvorbe zlého cholesterolu, ktorý zvyšuje riziko ischemickej choroby srdca
*Pomer omega-3 a omega-6ideálny pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín v rastlinných olejoch je 1:2. Organizmus si ich nevie sám vytvoriť