Blog

Ako sa udržať fit? Prijímajte zdravé tuky.

9.1.2018 0:00
594 zobrazení

Dennodenne prijímame tuky v strave. Niektoré sú zdravé a prospešné, ale niektoré sú škodlivé. Bez dobrých tukov by sme nedokázali normálne fungovať. Slúžia nám ako zdroj energie, sú v nich rozpustné vitamíny A,D,E,K a zabezpečujú správnu funkciu buniek v našom tele. Sú pre nás nevyhnutné a tiež ovplyvňujú naše fyzické aj duševné zdravie.  Naopak tie zlé tuky môžu zvýšiť cholesterol a ohroziť vaše zdravie.

Dobré tuky

Do tejto kategórie tukov patria mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny. Na naše telo majú blahodarné účinky. Fungujú ako prevencia pred rôznymi ochoreniami ako sú srdcové ochorenia, problémy s krvným tlakom. Pôsobia protizápalovo a znižujú krvní tlak.

Potraviny, ktoré sú bohaté na dobré tuky:

Avokádo – je ovocie, ktoré sa stáva stále populárnejšie v našich domácnostiach. Obsahuje veľa zdravých tukov a môžete si ho pripraviť ako len chcete. Či už si spravíte chutnú nátierku alebo sladký avokádový puding.  

Vlašské orechy – podporujú funkciu mozgu a myslenia. Stačí zjesť pár orechov denne. Môžete ich využiť aj do šalátov.

tučné ryby – napr. losos či tuniak. Sú bohatým zdrojom nenasýtených mastných kyselín, ale aj bielkovín. Najvhodnejšie je si aspoň dvakrát do týždňa ryby pridať do svojho jedálnička.

Repkový olej - obsahuje ideálny pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín a to 1:2. Je cenným zdrojom vitamínov E,A,D,K a rastlinných sterolov. Môžete ho pridávať do akéhokoľvek jedla. Denne by ste mali skonzumovať aspoň jednu polievkovú lyžicu.

Alebo tiež ďalšie potraviny, v ktorých je vysoký podiel dobrých tukov ako sú olivy, rôzne semienka, arašidové maslo, atď.

Zlé tuky

Skupinu zlých tukov tvoria nasýtené a trans mastné kyseliny. Práve oni dokážu skomplikovať náš zdravotný stav, napríklad vznikom obezity. Môžu zvýšiť cholesterol v krvi, ktorý následne môže viesť k upchaniu ciev. Preto by sme mali obmedziť príjem týchto tukov. Nachádzajú sa napríklad v mäse s vysokým obsahom tuku (bravčové, hovädzie), tučných mliečnych výrobkoch, palmovom tuku a margarínoch.

Môžete ich zredukovať tak, že budete jesť viac nízkotučných mliečnych výrobkov, vyprážané jedlá môžete nahradiť grilovanými alebo pečenými a miesto masla alebo bravčovej masti použite radšej repkový olej. Tým, že znížite príjem zlých tukov, znižujete aj riziko vzniku rôznych chorôb.

Recept na záver z potraviny bohatej na dobré tuky – je to avokádo. Recept je veľmi jednoduchý, rýchly a chutný. Nech sa páči:

Avokádová nátierka

Ingrediencie:

1 ks avokádo

1 strúčik cesnaku

Repkový olej panenský FLAVIOL

Soľ, korenie

Citrónová šťava

Návod:

Avokádo prekrojíme na polky, ošúpeme, vyberieme kôstku a roztlačíme vidličkou. Pridáme prelisovaný cesnak, trošku repkového panenského oleja a podľa chuti osolíme a okoreníme. Na záver pridáme pár kvapiek citrónovej šťavy, aby nám nátierka nesčernela. Všetky suroviny dobre premiešame a môžeme podávať. Dobrú chuť!

Mohlo by vás zaujímať

Ochutnajte Flaviol rovno pri nákupe!

2.3.2018 479

Neviete kde môžete na východe Slovenska kúpiť Flaviol? Alebo ho jednoducho chcete najprv ochutnať, kým si ho kúpite? Chcete najprv vedieť...

Čítať viac